My Chouffe Story

My Chouffe Story

  • Chris Bauweraerts
  • ISBN 978-94-91513-01-5
  • Ballon Media 2012

Recensie

De geruchtenmolen was al een tijdje aan het malen dat Chris Bauweraerts een ei ging leggen. Nu, het is een dikke pil (meer dan 220 p., hard cover) geworden, en wat voor één. Het fraai geïllustreerd boek draagt ten onrechte de titel My Chouffe Story en waarom? Omdat het gaat over een hele reeks verhalen van mensen, die allemaal samen, onder het bezielend leiderschap van Chris en zijn partner Pierre Gobron, het in 1982 gestarte kabouterbrouwerijtje hebben uitgebouwd tot een speler van wereldformaat. Wie beweert dat dit spelen op wereldformaat er pas gekomen is, nadat Duvel Moortgat de brouwerij in 2006 heeft overgenomen, slaat de bal mis. Immers, Chris, de marketingman in de verhalen, had reeds een geweldig netwerk uitgebouwd en van de brouwerij al een begrip gemaakt in Belgie, Nederland, Canada en de Verenigde Staten, terwijl ook in Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Zwitserland de eerste contacten waren gelegd. Het moge wel duidelijk zijn, dat door het kunnen werken onder de vleugels van Duvel Moortgat de distributie in het buitenland met sprongen vooruit gaat en Chris geeft dit met grote dankbaarheid ook toe.

Maar terug naar de pionierstijd, toen Chris en Pierre een avontuur aangingen en gelukkig, snel hulp kregen van enkele pioniers op het vlak van speciaalbieren, zoals Frank Boon en wijlen Pierre Celis. Wat sterk in de verf is gezet, ook via de getuigenissen van de vele vrienden en zakenrelaties van de brouwerij, is de grote cameraderie tussen mensen die samen aan de weg timmeren en voorzover ze niet samenwerken meer vrienden dan concullega’s blijken te zijn. De conflicten die er zeker ook geweest zijn, komen niet aan bod. Het moet leuk blijven, nietwaar? Het boek leest inderdaad als een roman, waarbij telkens nieuwe interessante figuren uit de bierwereld hun opwachting maken. Nochtans is het dus een bundeling van verhalen die in thematische hoofdstukken (chrono)logisch bij elkaar worden gebracht. Na enkele inleidende stukken over het ontstaan van Achouffe, de naamvorming en legendes, wordt de groei van de brouwerij in de verf gezet. Vervolgens komen de biersoorten, zowel de huidige als vroegere merken, aan bod met veel aandacht voor de Houblon. Een volgend gedeelte gaat over de marketing van het bier in het buitenland. Er is ook aandacht voor de streek, zodanig dat wie de brouwerij bezoekt nog heel wat andere tips voor trips vindt. Geestig zijn ook nog de verhalen over de feestjes (La Grande Choufferie) en hoe Chouffe in het de stripwereldje werd onthaald. En, verrassend: onder de titel ‘Vast goed van de brouwerij’ gaat het nu eens niet over de installaties, maar over de vaste medewerkers.

Kortom, dit boek is een must voor iedere bierliefhebber of marketeer. Het is een inspiratiebron voor beginnende brouwers. En het mag zelfs een inspiratiebron zijn voor iedere jongere aan het begin van zijn carrière, want het toont aan dat je met weinig middelen, maar door hard te werken ver kunt geraken. En de vele feestjes horen er dan bij. Als we nu vertellen dat je door de aankoop van dit werk ook nog een goed doel steunt, zijnde ‘Le Ressort’, een instelling voor mensen die ten gevolge van een ongeval een mentale handicap hebben opgelopen en eventueel deels verlamd zijn, dan weet je dat je dit boek moet hebben! Je krijgt alle kansen tijdens het Modeste Bierfestival waar de opper Chouffe himself je aankoop graag zal signeren.

Hans

Boeken